سینمای دینی(۹۲۱۰۱۹)

سینمای دینی و مفهوم‌شناسیِ «تخیّل» و «معنویت»

بیست‌ونهمین هفته‌نامه‌ی صوتی موسسه فرهنگی هنری «طرحی برای فردا» هم‌زمان با برگزاری جشنواره‌ی مردمی فیلم عمّار و مقدمات جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر منتشر شد.

استاد حسن رحیم‌پور(ازغدی) در این مقاله‌ی شفاهی به پرسش‌هایی در باب سینما و هنر دینی می‌پردازد و مواردی از این قبیل را بررسی می‌کند:

۱٫     عنصر «خیال» در هنر و سینمای اسلامی و سینمای شیطانی

۲٫     نسبت تخیّل، تعقّل و توهّم در حوزه‌ی ادراک

۳٫     تأثیر «تصویر» در «خیال» و نسبت آن با مفاهیم اخلاقی

۴٫     سینما و نسبت آن با معارف، ارزش‌های اخلاقی و احکام فردی و اجتماعی اسلام

۵٫     سینما، «امر به معروف و نهی از منکر» و «تعلیم و تربیت»

۶٫     سینما، قیام به قسط، عدالت‌خواهی و ستم‌ستیزی

۷٫     سه نظریه در باب «عالم خیال»: نگاه سینوی، اشراقی و صدرایی

۸٫     نسبت ریاضت و معنویت با عقلانیت و معرفت و تأثیر آن در هنر و زیبایی‌شناسی

۹٫     سوبژکتیویته، اندویدآلیته و ایده‌آل‌های رنسانس به کدام سینما می‌انجامد؟

۱۰٫استخدام تکنیک، سینما و اتاق تاریک در خدمت ارزش‌های توحیدی، ممکن و واجب است

۱۱٫هر نوع عقلانیت و تکنیک، لزوماً نفسانیت، غفلت و اومانیزم الحادی نیست.

۱۲٫دو قطبی «پوزیتویسم» و «اگزیستانسیالیزم» و مفهوم‌سازی انحرافی در «معنویّت»

۱۳٫«اینترنالیتی» و نسبت آن با مالیخولیا

۱۴٫خدمات و صدمات «هیدگر» در عرصه «سینمای دینی» و نقد غرب

۱۵٫تداوم غرب‌زدگی در تکنیک و صورت و ماده و راه علاج آن

ویدیو های پیشنهادی برای شما

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *