سینمای دینی و مفهومشناسیِ «تخیّل» و «معنویت»
بیستونهمین هفتهنامهی صوتی موسسه فرهنگی هنری «طرحی برای فردا» همزمان با برگزاری جشنوارهی مردمی فیلم عمّار و مقدمات جشنوارهی بینالمللی فیلم فجر منتشر شد.
استاد حسن رحیمپور(ازغدی) در این مقالهی شفاهی به پرسشهایی در باب سینما و هنر دینی میپردازد و مواردی از این قبیل را بررسی میکند:
۱٫ عنصر «خیال» در هنر و سینمای اسلامی و سینمای شیطانی
۲٫ نسبت تخیّل، تعقّل و توهّم در حوزهی ادراک
۳٫ تأثیر «تصویر» در «خیال» و نسبت آن با مفاهیم اخلاقی
۴٫ سینما و نسبت آن با معارف، ارزشهای اخلاقی و احکام فردی و اجتماعی اسلام
۵٫ سینما، «امر به معروف و نهی از منکر» و «تعلیم و تربیت»
۶٫ سینما، قیام به قسط، عدالتخواهی و ستمستیزی
۷٫ سه نظریه در باب «عالم خیال»: نگاه سینوی، اشراقی و صدرایی
۸٫ نسبت ریاضت و معنویت با عقلانیت و معرفت و تأثیر آن در هنر و زیباییشناسی
۹٫ سوبژکتیویته، اندویدآلیته و ایدهآلهای رنسانس به کدام سینما میانجامد؟
۱۰٫استخدام تکنیک، سینما و اتاق تاریک در خدمت ارزشهای توحیدی، ممکن و واجب است
۱۱٫هر نوع عقلانیت و تکنیک، لزوماً نفسانیت، غفلت و اومانیزم الحادی نیست.
۱۲٫دو قطبی «پوزیتویسم» و «اگزیستانسیالیزم» و مفهومسازی انحرافی در «معنویّت»
۱۳٫«اینترنالیتی» و نسبت آن با مالیخولیا
۱۴٫خدمات و صدمات «هیدگر» در عرصه «سینمای دینی» و نقد غرب
۱۵٫تداوم غربزدگی در تکنیک و صورت و ماده و راه علاج آن